Cases

Deze RVS 316 component met erg hoge nieuwprijs uit de voedingsindustrie had grote slijtage ondervonden ter hoogte van de blauwe gemarkeerde zones. De herstelling kon niet met chroom geschieden door de grote diameterafname (+- 1 mm).

De oude versleten HVOF laag werd eerst weggeslepen alvorens een nieuwe cladlaag met DURALLOY aan te brengen. Door de grote afkoelsnelheid bij dit grote massieve stuk kon een hardheid van 52 HRC behaald worden.

Deze speciaal aangepaste rotor met RVS 316 as was gebarsten net achter het anker. Hierdoor was er slag op het uiteinde van de “drive end” ontstaan en manifesteerden zich ernorme trillingen. De fabriek lag hierdoor stil en daardoor moest in allerijl een oplossing gevonden worden.

Het lange aseinde werd opnieuw gelast aan het anker en werd geslepen tot alle passingen weer mooi in één lijn lagen, concentrisch met het anker. Om terug naar de eindmaat te komen werd overal een nieuwe RVS 316L Si laag aangebracht. De oude spiegleuf kon hierbij behouden blijven.

De speling tussen tandwiel en astap van deze rotors was te groot geworden. Ook was er enstige slijtage ter hoogte van de lager- en dichtingsvlakken. Eerst werden de tandwielen inwendig geslepen tot een ronde maat. Daarna werden alle nodige vlakken belegd met een nieuwe laag DURALLOY en nageslepen volgens tolerantie.

De gecladde vlakken verkrijgen uiteindelijk een hardheid van ca. 50 HRC en zijn daarmee slijtvaster dan het originele materiaal.

Het lagervlak van deze krukas was ingelopen. De slijtage was te groot om nog te kunnen herstellen met hardchroom. Daarom werd gekozen om een RVS 316L Si laag aan te brengen via het lasercladden.

De astap van deze dure component uit RVS 316 was ter hoogte van het lager behoorlijk ingesleten. De slijtage was met 1.4 mm te diep om op een economische manier te kunnen herstellen met hardchroom. Daardoor werd geopteerd om een lasergecladde laag aan te brengen.

Door te kiezen voor de DURALLOY laag is de slijtageweerstand zelfs verbeterd ten opzichte van de originele. Een hardheid van 56 HRC kon gerealiseerd worden.

Dit onderdeel verbindt de scheepsmotor met de schroef van het schip. De 2 zittingen die draaien in een draadpakking waren 5 mm ingelopen en vol met roestputten. Een echte uitdaging die het maximale van onze machines vroeg.

De vlakken werden eerst bijna op maat gebracht door een aantal RVS 316L Si lagen. Als toplaag werd daarna gekozen voor Stellite 6. Een legering die zeer slijtvast is en erg goed tegen zeewatercorrosie kan.

Laserclad

Kalkhoevestraat 32

8790 Waregem (België)

T +32 56 60 17 72